Vihdin Vasemmistoliitto
vasemmisto logo
21.10.2021

Raine Jakka

KUNNANVALTUUSTO 7.12.2020 VASEMMISTOLIITTO ASIA 3 PERUSTURVAKUNTAYHTYMÄ KARVIAISEN PALVELUSUUNNITELMA vuosille 2021-2024. Arvoisa puheenjohtaja, Hyvät valtuutetut.   Palvelusuunnitelma pitää sisällään monia rakenteelisiakin muutosesityksiä, jotka ovat varmasti tarpeen, jotta sosiaali- ja terveyspalvelut voitaisiin edelleenkin järjestää tehokkaasti ja laadukkaasti.   En tietenkään rupea tässä toistamaan palvelusuunnitelman koko sisältöä, mutta yhteen haastavaan kohtaan haluaisinn kuitenkin…

KUNNANVALTUUSTO 7.12.2020 VASEMMISTOLIITTO

ASIA 3

PERUSTURVAKUNTAYHTYMÄ KARVIAISEN PALVELUSUUNNITELMA vuosille 2021-2024.

Arvoisa puheenjohtaja, Hyvät valtuutetut.

En tietenkään rupea tässä toistamaan palvelusuunnitelman koko sisältöä, mutta yhteen haastavaan kohtaan haluaisinn kuitenkin kiinnittää huomiota, nimittäin ikäihmisten palveluihin.

Palvelusuunnitelmassa tuodaan selkeästi esille palvelutarpeen voimakas lisääntyminen tällä alueella. Suunnitelmakaudella yli 75-vuotiaiden määrä tulee Vihdissä nousemaan noin 1000:lla. Tuossa ikäluokassa, johon itsekkin olen juuri siirtynyt, muistisairauksia esiinttyy vähintääkkin lievässä muodossa noin puolella ja keskivaikeaa sekä vaikeaa dementiaa noin 10-15%:lla. Vaikeaa dementiaa sairastavista noin 20%:lla on hankalia psykoottisia oireita, harjoja, pelkotiloja ja agressiivisuutta .

Suunnitelmassa todetaankin, että ympärivuorokautista tehostettua palveluasumista Vihti tulee tarvitsemaan noin 100 asiakaalle enemmän.

Kun vielä huomioimme tämän päiväisen lähtötilanteen: Karviainen on joutunut jo tänä vuonna nostamaan tehostetun asumisen ostopalvelujen määrää 147:stä 170;een paikkaan. Sen lisäksi marraskuun lopulla jonossa oli vielä 18 jo tiukat tarvekriteerit täyttänyttä asiakasta, joista 3 oli vuodeosastolla ja 15 oli jonottamassa kotona hyvin vaikeissa olosuhteissa.

Siis tilanne ikäihmisten kohdalla on todella haastava, sanoisimpa jopa vaikea, eikä se tule vuosikymmeniin helpottumaan. Ennustus on, että vuoteen 2050 mennessä yli 85-vuotiaiden määrä tulee vähintäinki kaksinkertaistumaan, joiden keskuudessa muistisairauksien esiintyvyys on jopa kaksinkertainen. Tämän vuoksi olisi välttämätöntä aloittaa suunnitelmassa esitetyn hybridiosaston suunnittelu mahdollisimman pian, mikä tarkoittaa mielestäni heti ensi vuoden alussa. Hybridiosastohan tulisi tukemaan niin ikäihmisten kotihoitoa, kuntoutusta ja arvokasta omaishoitajien työtä. Sen olemme velkaa näille kunniakansalaisillemme.

Raine Jakka

Takaisin etusivulle